You are currently browsing the fansite in: English.
Polish
English
Comments
3
Language
PL
Views
952
Length [min]
8
Jak zmieniał się Rookgaard?

Rookgaard od zawsze był wyspą nowicjuszy, przeznaczoną dla nowych graczy, którzy mogli w spokoju uczyć się funkcji gry. Wyspa nie oferowała wysokich poziomów trudności potworów, co pozwalało na spokojne eksplorowanie. Nowe postacie pojawiały się w świątyni, gdzie byli rzucane w wir przygody, żeby po czasie być gotowym no to co czeka ich na głównym kontynencie. Kto z nas nie pamięta całych drużyn zmierzających do Minotaur Hellu, ale nie każdy pamięta dokładnie, jak zmieniała się wyspa na przestrzeni lat. W tym artykule postaram się wam to przybliżyć.

1997 / 3.1
Z wersją gry 3.0 nastąpiło powiększenie mapy z 160x160 na 512x512 pikseli. W tym czasie najprawdopodobniej powstał zalążek wyspy nowicjuszy – Rookgaard. Powiększenie mapy zowocowało powstaniem pierwszego miasta - Tibia City, będącego wczesną wersją dzisiejszego Thais. Oprócz głównego kontynentu na mapie pojawiły się także inne wyspy, takie jak Fibula, Meluna oraz Rookgaard. Widoczne są one już w prezentacji mapy wersji 4.0. W początkowej fazie rozwoju wszystkie wyspy były podobne do siebie i nie wyróżniały się niczym specjalnym. Część terenu Rookgaardu, która istniała już w okolicach 1997/98 roku, stanowiła dzisiejszą wschodnią część wyspy oraz niewielki obszar, na którym obecnie znajduje się miasto. Wówczas cała wyspa była pokryta zielonymi terenami i nie odznaczała się niczym szczególnym. Z biegiem czasu miało się to wszystko zmienić, a wyspa zapaść w sercach graczy z całego świata.

2000 / 5.2
Poważniejsze zmiany na Rookgaardzie zaczęły się pojawiać w okolicach wersji 5.2. Wschodnia część wyspy zaczęła nabierać swojego charakterystycznego kształtu, a także powstało pierwsze miasto wraz z świątynią, sklepami, częścią dzisiejszej akademii, młynem, stodołą oraz mostem, który prowadził do otwartej części Rookgaardu. Pierwszymi NPCtami byli:
  • Cipfried
  • Obi
  • Seymour
  • Amber
  • Willie
  • Dallheim
  • Hyacinth
  • Blind Orc
Na zachodzie miasta usytuowana była niewielka wysepka, gdzie wznosiła się skała. Dostać się do niej można było przez wejście znajdujące się po lewej stronie, tuż za stodołą, pod murami miasta. Obecnie jednak ta mała wysepka nie istnieje.

Już w tamtym okresie, za murami miasta, istniało wejście do podziemi znajdujących się na północy, prowadzące dalej do Trolli czy Minotaur Hellu. Wydaje się również, że istniało zejście do jaskini z niedźwiedziami na południu oraz z wilkami na północy, a także cmentarzysko z Ghoulem. Nie jest to jednak do końca pewne, a przypuszczenia wynikają z dostępnych map. Screeny świadczące o istnieniu tych miejsc pochodzą z wersji powyżej 6.0.

2000 / 6.1
Rok 2001 przyniósł ze sobą ekspansję Rookgaardu na zachód na który dostać można było się dzięki mostkowi który został w późniejszych wersjach gry przeniesiony. Nowe tereny oferowały dwie jaskinie – jedną w północnej części oraz drugą, położoną przy zachodnim brzegu. W obu znaleźć można było Poison Spidery. Na zachodzie znajdował się również Orc Tower, wokół której krążyli Orc Spearmany, nękając niedoświadczonych graczy. Wieża orków nie była jedyną – pojawiły się również Troll Tower oraz Wasp Tower. Do gry dodano zejście do katakumb z Skeletonami, a obok niego miejsce kultu znane dzisiejszym graczom jako „Stonehenge”. Pojawił się respawn niedźwiedzi, prawdopodobnie jeszcze nieogrodzony jak dzisiaj. Na południu rozciągały się mokradła, na których można było spotkać węże. Co ważniejsze, dla wielu graczy powracających do Rookgaardu z nostalgią, pojawiła się wysepka z legendarnym Sword of Fury. Komu z was mocniej zabiło serce, widząc ten miecz po raz pierwszy?

Miasto zostało delikatnie poprawione oraz rozszerzone. Dodano również nowy sklep z NPC Al Dee, sprzedającym ekwipunek dla graczy poszukujących przygód.

2001 / 6.4
Wersja gry 6.4 to małe zmiany dla graczy Rookgaardu. Pojawiła się tawerna z Normą oraz poprawki mapy.

2002 / 7.1
Kontynuacja poprawiania mapy towarzyszyła ekspansja miasta. Największe zmiany zaszły w samym sercu, gdzie zmodernizowano świątynię, powiększono sklep Obi oraz rozbudowano akademię o bibliotekę. Dodatkowo, dodano nowy budynek - sklep garbarza Toma, który stał się ulubionym miejscem każdego Rookstayera, dając możliwość odsprzedaży martwych szczurów. Jednak najbardziej widoczną zmianą na mapach Tibii była rozbudowa miasta o południową ścieżkę prowadzącą do sklepiku Lily, specjalizującą się w podstawowej magii i oferującą antidota oraz mikstury zdrowia.

W nowej części Rookgaardu pojawiły się również dodatkowe zejścia do kanałów miasta. Większość nowo dodanego terenu jednak pozostała niezagospodarowana, nadając wyspie specyficzny charakter.

2003 / 7.11
Dwa lata po wprowadzeniu do gry kont premium dodano część wyspy przeznaczoną dla tych graczy na zachód od miasta. Poza terenami dzikimi dodano również część zagospodarowaną przez miasto, między innymi sklep Lee’Delle, w którym można było kupić oraz sprzedać podstawowy sprzęt oraz ekwipunek, drugą część młyna oraz mały budynek przypominający świątynię, w której mieścił się The Gatekeeper pełniący rolę The Oracle po stronie premium. Pojawiło się również kilku nowych NPC, takich jak Billy – brat Williego, Zerbrus – strażnik pełniący wartę na moście prowadzącym poza granicę miasta. Nie zabrakło również mnicha Louiego, który znajdował się przy jaskini, bojąc się tego, co tam spotkał.

Strona PACC oferowała szeroki wybór potworów, takich jak wilki, niedźwiedzie, szkielety, trolle, minotaury, a także, co było nowością dla Rookgaardu, gobliny. Kompleks jaskiń prowadził do questu, w którym mogliśmy zdobyć: Sandals, 4x Snowball, 5x Small Stones, Pan, Vial of Milk oraz 50 gp.
Nowo dodane tereny skrywały nowe tajemnice. Pojawił się grób błazna Bozo oraz słynny już Maze of Fury. Zagadki nie musiały być wprost powiedziane. Wystarczały zamknięte drzwi czy dźwignia, do której nie było dostępu, aby pobudzić wyobraźnię graczy.

Po stronie FACC zmieniono umiejscowienie mostu prowadzącego do zachodniej części wyspy.

2005 / 7.6
Tibia 7.6 wprowadziła niewielkie zmiany na wyspie. Poprawiono niektóre elementy, a także dodano nowe. Na północy pojawiła się plaża, a skała obok Sword of Fury została połączona.

2008 /8.2/ 8.4
Zmiany w wersji 8.2 wprowadziły Tutorial Island. Wyspa znajdowała się na południe od miasta. Nowo stworzone postacie pojawiały się na zachodniej stronie tej wyspy i przechodziły samouczek aż do przejścia na wschód. Nowi gracze dzięki temu mogli nauczyć się funkcji gry. Gra oferowała również opcję pominięcia zadań.

Dodatkowo, pojawiła się plaża, na której gracze mogli odpocząć lub zagrać w Waterballa.

2011 / 9.1
W 2011 roku do gry wprowadzono Rookie Guard Quest, co spowodowało zmiany w wyglądzie wyspy. Z zachodniej części FACC usunięto Orc Tower i wejście do podziemi PSC. Gracze otrzymali w zamian dostęp do Orc Fortress. Naprzeciwko wieży Trolli dodano wejście do królowej pająków. Na wschodzie pojawiło się wejście do legowiska wilków, a na południowym wschodzie cmentarz wraz z katakumbami. Jaskinie trolli na północy zostały rozbudowane. W piwnicach akademii dodano nowe pomieszczenie, zwiększając zasoby biblioteki.

Niestety, po zakończeniu questu, gracze tracą dostęp do tych miejsc, a zadanie można rozpocząć jedynie między 1-5 poziomem doświadczenia. Niektórzy z nich decydują się nie kończyć questu, aby zachować dostęp do części fortecy orków na zawsze.

Na mapie pojawiły się wydeptane ścieżki ułatwiające poruszanie się po wyspie, a także dodano lub zmieniono sporą część elementów krajobrazu. Zachodnią część FACC rozdzielono pasmem drzew i roślinności, zmuszając graczy do przejścia przez skałę za mostem.

2012 / 9.8
To niewielkie zmiany mapy, głównie na terenach związanych z Rookie Guard Quest między innymi na cmentarzu po stronie FACC.

2024 / 13.36
I dochodzimy do aktualnej mapy Rookgaardu, która nie zmieniła się zauważalnie od czasów 2012 roku. Wyspa ma już za sobą lata świetności, stanowiąc dla większości graczy wspomnienie. Jednak co jakiś czas pojawiają się nowi poszukiwacze przygód, stęsknieni, kierowani nostalgią za tym, co kiedyś - powolnym tempem, brakiem wyścigu o najwyższe laury. Mam nadzieję, że udało mi się przeprowadzić Was przez kawałek historii Rookgaardu bez większych pomyłek, a także, że na wyspie będą nadal pojawiać się nowi gracze zafascynowani tym kawałkiem świata Tibii.

Na końcu chciałbym przedstawić krótką animację w jaki sposób zmieniała się nasza ukochana wyspa.
Pozdrawiamy,
Ekipa Rookie.com.pl
Stonetitus (Blogger), a year ago

There are no comments right now.

In the last 15 minutes, 0 unique users visited the fansite, including 0 logged in.